Programma Koningsdag 2019

Hieronder vind je het gehele programma van Koningsdag 2019.

Half april ontvang je in Hendrik-Ido-Ambacht het Oranje magazine in de bus.

Voorpret

Zaterdag 6 april van 15.00 – 16.30

Seniorendag

Een muzikale middag in de Blije Borgh aan de Gerard Alewijnsstraat. Je wordt verwelkomd met prachtig pianospel waarna de warme klanken van dameskoor Tonica te horen zullen zijn. Na het noodzakelijke advocaatje met slagroom is er een optreden van troubadour Rop, die met zijn repertoire van 500 liedjes het iedereen naar de zin kan maken. Meezingen mag! Deze middag wordt mede mogelijk gemaakt door Apotheek Crezée en De Sitter Bloemen.

19 tot en met
27 april

Koningskermis

Botsen, draaien, gillen, snoepen. Je kunt het allemaal op de Koningskermis die staat op het Burgemeester Hofplein bij de Ridderhal.

Woensdag 24 april vanaf 19:00

Oranje-Bridgedrive

Bridgeclub ’t Ambacht organiseert de jaarlijkse Oranjedrive in Cultureel Centrum Cascade. Je kunt spelen voor meerdere prijzen in 8 ronden van 3 spellen met maximaal 80 paren in 5 lijnen. Uiteraard naar sterkte en meesterpunten volgens de NBB schaal. Opgeven kan op de website van de club bit.ly/oranjedrive2019

Vrijdag 26 april van 22:00 – 02:00

Oranje BOVEN.Dansen

Op vrijdag 26 April gaan de deuren weer open bij Cultureel centrum Cascade en kunnen jullie weer BOVEN. komen Dansen! Deze editie vieren we natuurlijk de verjaardag van onze Willem. Dresscode van deze avond is ORANJE!

Koningsdag 27 april

Vlaggen met oranjewimpels

Hang je vlag hoog in de stok en laat zien dat het Koningsdag is!

6.00 – 7.30

BreakfastRun en BreakfastWalk

De Breakfast Run is sinds 2006 een niet meer weg te denken loopevenement op Koningsdag in Hendrik-Ido-Ambacht. Dit unieke sportevenement met honderden deelnemers trekt lopers uit alle delen van het land. Het wordt dit jaar alweer voor de 14e keer georganiseerd! Je kunt kiezen uit een 5 km of 10 km prestatieloop en de 5km Breakfast Walk voor wandelaars. Het parcours van de 10 km is officieel geijkt door de KNAU. Loop mee en steun met jouw inschrijving direct de stichting ALS.

7.05 – 7.06

Klokkenluiden

We zullen laten weten dat Koningsdag is begonnen! Om deze feestelijke dag in te luiden worden de klokken van onze kerken én het carillion bij het gemeentehuis ingezet.

7.30 – 8.30

Oranjeontbijt

In Cultureel Centrum Cascade wordt een gratis ontbijt geserveerd voor alle inwoners van ons dorp, aangeboden door Winkeliersvereniging De Schoof in samenwerking met Jumbo van Daalhuizen en Cultureel Centrum Cascade. Heb je meegelopen of wil je gaan kijken naar de prijsuitreiking van de BreakfastRun? Dan ben je vlakbij en eet je gelijk wat mee!

8.00 – 9.00

Showband optocht

Showcorps Jong Holland loopt vanaf winkelcentrum Hoog Ambacht naar het germeentehuis om daar mee te doen met de aubade. De route gaat via het fietspad langs Verhage Volgerlanden richting de Krommeweg, daar oversteken richting Aelbert Cuyplaan. Dan Antoniuslaan, Hoge Kade, Weteringsingel en zo via het bruggetje naar het gemeentehuis. Loop achter ze aan en doe mee!

9.00 – 9.45

Aubade

Kom zingen voor de Koning samen met de kinderkoren De Bubbel en Zinge! en met muziekkorps Jong Holland. Natuurlijk met het koningsspelenlied! We laten met z’n allen een prachtige kroon op en aan het eind scoor je een heerlijke snoepzak! Wie weet win je ook nog wat met de wedstrijd. Neem de hele familie mee en begin de dag met een wijsje!

9.00 – 16.00
(De Schoof)

10.00 – 15.00
(Hoog Ambacht)

Kindervrijmarkt

Ben jij die zakenvrouw of -man die we zoeken? Ben je te groot geworden voor je speelgoed of aan het sparen voor wat anders? Geef je op voor de kindervrijmarkt, verkoop je spullen en word rijk! Tegelijk doe je een ander kind een plezier met jouw spullen. Je kunt meedoen tot en met 12 jaar en het is gratis voor leden, anders betaal je €10. Je kunt vooraf inschrijven bij Groots & kleintje kinderkleding voor een plekje bij De Schoof of bij Verhage Volgerlanden voor Hoog Ambacht. Doe dat snel want vol is vol!

09.30 – 16.00

Gratis busdienst

Koningsdag is de drukste dag van het jaar in Hendrik-Ido-Ambacht. Door de vele activiteiten zijn grote delen van het centrum beperkt toegankelijk. Daarom raden wij aan om lopend of met de fiets te komen. Heb je zin in wat meer luxe? Neem dan een van de gratis bussen die door het dorp rijden en stoppen bij de herkenbare bushaltes.

09.30 – 17.00

Oranjebraderie

Of het nou gaat om paling, poffertjes of patat, ze willen ieder jaar weer op hetzelfde plekje staan! Ga jij op zoek naar die nieuwe tas of een horloge? Lekker flaneren en je vrienden van vroeger en nu weer eens tegenkomen, of die vergeten liefde? Het kan allemaal op de Oranjebraderie op de Juliana- en Wilhelminasingel.

10.00 – 15.00

Kofferbakverkoop

Ben je veel te oud voor de kindervrijmarkt, maar heb je wel een zolder vol met interessante spullen? Doe dan mee met de kofferbakverkoop op Hoog Ambacht. Stop zoveel mogelijk in de auto en kom bij ons op het plein staan. Neem een klaptafel of een kleed mee en het winkeltje spelen kan beginnen! Graag van te voren aanmelden bij Verhage Volgerlanden. Voor leden gratis, niet-leden betalen 10 euro.

Bungee Jump trampoline

Durf jij op de bungee jump trampoline? Hangend aan het elastiek zo hoog mogelijk proberen te springen! Daag je vrienden uit of ga voor je persoonlijk record! Wij zetten ‘m neer bij Winkelcentrum Hoog Ambacht, jij hoeft alleen nog maar daarheen te komen! De jump wordt gesponsord door projectbureau De Volgerlanden.

Kinderspelen en springkussens

Bijna 35 meter stormbaan staat er voor jullie klaar om doorheen te kruipen en klauteren! Daarnaast ook nog eens een 15 meter voor de wat kleinere kinderen. En een springkussen! Je kunt meedoen aan de spelletjes en alle andere dingen die er zijn. Kom jij ook kijken bij Hoog Ambacht?

Schminken

Wil jij je laten schminken als vlinder, tijger of superman? Of misschien wel heel iets anders? De medewerkers van stichting Vrij Spel en de Speelfabriek zullen dat graag voor je doen bij hun kraam op Hoog Ambacht. En kijk dan gelijk wat je de rest van het jaar allemaal bij hen kunt doen!

Rondrit met de brandweerauto

De rondrit gaat dit jaar helaas niet door wegens gebrek aan chauffeurs bij de stichting Vrienden van de Austin.

10.00 – 17.00

Modelboten

De modelbouwvereniging MBVA uit Alblasserdam zet ook dit jaar weer een grote bak met water achter De Schoof. Daar zullen de mooiste scheepsmodellen te zien zijn die de leden van de vereniging hebben gebouwd. Natuurlijk gaan ze daar ook mee varen! Wil je het ook proberen? Er zijn een aantal boten die je zelf op afstand kunt besturen.

10.00 – 17.00

Oranjekraam

De Oranjevereniging staat natuurlijk zelf ook op de braderie! Bij onze kraam op de Graaf Willemlaan kun je informatie krijgen over de vereniging en kun je je opgeven als lid voor slechts 10 euro per jaar. Van uw bijdrage organiseren wij alle activiteiten in dit programma! We verkopen op de kraam lampions en andere Oranjeartikelen.

11.00 – 16.00

Circus Rotjeknor

Kijken naar circus is al leuk maar zelf doen is nóg veel leuker! Je bent welkom bij Circus Rotjeknor en maakt kennis met allerlei circusactiviteiten. Je kunt fietsen op één wiel, jongleren met kegels of lopen op een bal. En natuurlijk mag je ook nog eens jouw kunsten laten zien aan je ouders! Kom het zelf proberen bij winkelcentrum Hoog Ambacht.

11.00 – 17.00

Oranjepromenade

Muziek op de parkeerplaats achter De Schoof. Kom luisteren naar de bands. Eet en drink wat bij de bar of de wagens. Ga los met de DJ. Gezellige sfeer voor jong en oud!

Programma:
11.00 DJ Chardonnay
12.15 Showkorps Celebration
13.15 DJ Chardonnay
13.30 Belly Button cover band
14.30 DJ Chardonnay
15.15 Motorboat cover band
16.00 DJ Chardonnay
16.15 Motorboat cover band

Shantykoor

Helaas heeft shantykoor De Pontonniers uit Papendrecht zich afgemeld. Zij verwachten dat met het voorspelde weer er geen optreden mogelijk is.

Keep them rolling

Keep them rolling was de kreet die werd gebruikt om oude legervoertuigen uit de Tweede Wereldoorlog een nieuwe kans te geven en als rijdend museum verder te laten gaan. Het is daarom ook de naam van de vereniging geworden die op Koningsdag met zo’n 25 wagens groot en klein ons dorp zal binnenrijden op de Graaf Willemlaan. Daar kan je de wagens bewonderen totdat ze weer verder rijden naar hun volgende stop.

13.00 – 15.00

Vrachtwagentrekken

Helaas gaat dit niet door wegens het verwachte natte wegdek. Dit moet goed droog zijn om ongelukken voor de trekkers te voorkomen.

12.00 – 17.30

Terras met muziek

Terras met muziek in winkelcentrum De Schoof

12.30 – 13.30

Muziekkorps Celebration

Dit korps uit Zwijndrecht zal samen met de twirlteam een optreden geven op de parkeerplaats achter De Schoof. Kom kijken en je kan zelfs meedoen! Het korps zal vanaf het gemeentehuis naar de Schoof toe lopen. Dus wie weet zie jij ze al eerder!

13.30 – 15.30

Kratjes stapelen

Wie komt er dit jaar het hoogst? Bij het stapelen achter De Schoof gaat het om behendigheid en lenigheid. Doe jij ook mee dit jaar?

13.30 – 16.30

Reuzensjoelbak

De sjoelvereniging uit Ambacht zal weer een spannende wedstrijd neerzetten op de reuzensjoelbak die staat op de Graaf Willemlaan bij de Oranjekraam. Heb jij een vaste hand, of wil je je geluk beproeven? Kom kijken en speel mee!

14.00 – 19.00

Grande terrasse

Muziek en gezelligheid op de terrassen bij de Oude Haven.

14.30 – 15.30

Middagconcert

Wegens het enorm succes van vorig jaar wordt er op Koningsdag in de Open Hofkerk weer een instrumentaal Koningsconcert georganiseerd voor de kankerbestrijding. De bekende pianist Jan Vayne, organist André de Jager en trompettisten Arjan en Edith Post zullen het publiek muzikaal verrassen. Ook zullen er enkele liederen als samenzang op het programma staan. Peter Overduin zal als dirigent optreden.

15.00 – 21.00

Orange Garden

Gratis muziekfeest op het gras met diverse optredens in het Sophiapark bij winkelcentrum Hoog Ambacht.

19.00 – 19.15

Touwtrekken

Het college en een aantal raadsleden gaan het opnemen tegen het bestuur van de Oranjevereninging. Op het veld van IFC. Kom jij ze aanmoedigen?

19.30 – 20:45

Taptoe

De korpsen dit jaar zijn M.P.B. Drumband uit Rhenen met Intrada fanfare for an occasion, Victory Den Haag, Euroband Rotterdam. Op het veld van IFC. Voor leden en kinderen jonger dan 8 jaar is de toegang gratis, anderen betalen €2,- per persoon.

20:45 – 21.15

Lampionoptocht

We lopen vanaf het veld van IFC. De optocht begint aansluitend aan de taptoe en kan daardoor iets eerder of later beginnen. Route via Baxpark, kermis, Hoge Kade, Weteringsingel, Reeweg en dan naar het vuurwerk.

Vlaggen en oranjewimpels

Volgens het vlaggenprotocol halen we de vlaggen op dit tijdstip weer binnen.

21.30 – 22.15

Vuuurwerk

Op het achterterrein van de voetbalverenigingen in sportpark Schildman zal een groots vuurwerk worden afgestoken. Het is afhankelijk van het weer en het toezicht ter plaatse of dit daadwerkelijk doorgaat.