Onze doelstelling

Haar leden in de gelegenheid te stellen door gezamenlijke manifestaties uiting te geven van hun aanhankelijkheid aan het Huis van Oranje, alsmede de bevordering van de gemeenschapszin in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht.

Beloningsbeleid

De bestuurders van de Oranjevereniging Wilhelmina-Juliana ontvangen geen (vrijwilligers) vergoeding. Alleen eventuele gemaakte kosten voor de vereniging kunnen worden gedeclareerd.

onze cijfers

De oranjevereniging Wilhalmina-Juliane heef:.

LEDEN

ACTIVITEITEN

VRIJWILLIGERS

LOCATIES

Een gezellige Koningsdag voor iedereen

27 april is de dag van de koning, Koningsdag! Dit is een nationale feestdag waarop de verjaardag van onze Koning wordt gevierd. Iedereen mooi in het oranje gekleed en gezellig met je vrienden en familie naar een vrijmarkt of Oranjemarkt. Op deze dag zijn er genoeg dingen om samen met het hele gezin te doen.

Verkleed je in het oranje

In het oranje verkleden tijdens Koningsdag is wel echt een must. Iedereen is in het oranje verkleed, maar waarom eigenlijk? Als eerste zat de kleur oranje origineel in de Nederlandse vlag in 1579. De kleuren waren toen oranje, wit en blauw. In 1937 werd de Nederlandse vlag rood, wit, blauw. We hebben nog wel een oranje wimpel en de nationale sporters dragen een oranje tenue.

Oranje staat voor vrolijkheid, enthousiasme, plezier, vrolijkheid en sportiviteit. Koningsdag is precies samen te vatten in deze woorden.

Ons dagelijks bestuur

Eyup Karso

Ronald de Reus

Penningmeester
Dennis v/d Hoek

Secretaris

Wat is een Oranjevereniging?

Een Oranjevereniging is een vereniging in Nederland die zich bezighoudt met een aantal uiteenlopende activiteiten, meestal rond Koningsdag, maar ook in de rest van het jaar.
Hendrik-Ido-Ambacht heeft een Oranjevereniging namelijk Wilhelmina-Juliana en is opgericht in 1913.

De oudste vereniging komt uit Bathmen en is opgericht in 1814.[bron?] Dit was als gevolg van het bezoek van de toenmalige erfprins, Koning Willem II, aan Bathmen vanwege de kampementen in Bathmen van Nationale Militie, Kozakken en Pruisen die de stad Deventer belegerden, waar nog de laatste resten van het Franse leger stand hielden. In allerijl werd toen door de Bathmense bevolking een Oranje comité opgericht om de verbondenheid met het teruggekeerde huis van Oranje ter plaatse vorm te geven.

De Oranjeverenigingen bundelen hun krachten samen in de Bond van Oranjeverenigingen.